Ha nem old a kézifék van megoldás

Elektromos kézifék „befagyása” – mit tehetünk, ha nem old fel?
Az elmúlt években szinte minden új autóban megtalálható az elektromos kézifék, amely a hagyományos, kézzel húzható kar helyett egyetlen gombnyomással működtethető. Kényelmes és modern megoldás – egészen addig, amíg nem történik meg az, amitől minden autós tart: az elektronika megmakacsolja magát. Ha az elektromos kézifék nem old fel, különösen hideg időben, vagy állás után, az komoly gondot jelenthet, hiszen a jármű mozdíthatatlanná válik. Sokan ilyenkor pánikba esnek, esetleg rongálással próbálnak megoldást találni – pedig van biztonságos, márkafüggetlen kiút.
Miért „fagy be” az elektromos kézifék?
Fontos leszögezni, hogy a „befagyás” szó itt gyakran képletes – bár télen valóban lehet szerepe a tényleges jegesedésnek is. A hiba leggyakrabban a féknyergek mechanikus részének beragadása, a fékbetétek és a tárcsa összetapadása, vagy az elektronikus vezérlés hibája miatt következik be. Néha a fékrendszer szoftveresen letilt, mert az akkumulátor gyenge, vagy egy szenzor hibás jelet küld. Egy másik gyakori ok, ha az autót hosszabb ideig nem használták, és a korrózió miatt a mozgó alkatrészek letapadtak.
Amit semmiképp ne tegyünk
Sokan első felindulásból megpróbálják feszíteni, ütögetni vagy egyéb módon „meghackelni” a rendszert. Ez szinte biztosan végződik töréssel, szakadással vagy elektronikailag érzékeny részegységek károsodásával. Ráadásul ha az autó garanciális, ezek a beavatkozások érvényteleníthetik a garanciát.
Mások úgy döntenek, hogy vontatással próbálják megmozdítani az autót, de ha az elektromos kézifék tényleg zárva van, akkor ezzel akár végzetes károkat is okozhatnak a hajtásláncban vagy a hátsó fékrendszerben.
Márkafüggetlen megoldások szakértőtől
A legtöbb típusnál létezik mechanikus vagy szoftveres vészkioldási lehetőség, de ezek gyakran rejtettek, vagy speciális szerszámot és szaktudást igényelnek. Ezért ha az autó nem mozdul, és az elektromos kézifék beragadt, érdemes olyan szerelőt vagy szolgáltatót hívni, aki rutinos az ilyen hibák szakszerű elhárításában.
A „automentés m3” szolgáltatás például nemcsak autószállításban, hanem az ilyen típusú elektronikus hibák helyszíni diagnosztikájában és megoldásában is segít, márkafüggetlenül. Fontos, hogy az autó típusától függetlenül olyan szakember vegye kézbe a helyzetet, aki nem bontja szét az autót feleslegesen, hanem a megfelelő módszerrel feloldja a féket – kódolással, szoftverrel vagy speciális kulccsal.
Akkumulátor és szoftver: rejtett okok
Érdemes megnézni az akkumulátor állapotát is, mert sok elektromos kézifék nem működik alacsony feszültség esetén. Ha az autó hosszabb ideje állt, akár egy kis töltés is segíthet – ám nem mindig. A modern járművek fékrendszere szoftveresen is zárolhatja a féket, például ha észleli, hogy az autó elmozdulásveszélyben van, vagy a lejtőn parkolás érzékelője aktiválódik.
Bizonyos típusokban létezik „szerviz mód”, amellyel a fékek oldhatók – de ezek a lehetőségek típusfüggők, és nem érdemes találgatni.
Hosszú távú tanulság: megelőzés és rendszeres használat
Ha valaki sokáig nem használja az autóját, vagy nedves, hideg környezetben parkol, megelőzésképpen érdemes lehet manuálisan kiengedni a kéziféket, és rögzítőékekkel biztosítani a járművet. Így elkerülhető a mechanikus letapadás. A rendszeres mozgatás, vagy akár egy-két méteres előre-hátra gurítás hetente, szintén segíthet megelőzni a beragadást.
Télen pedig – különösen rövid utak után – érdemes néhány percet hagyni az autót „kihűlni” a fékezés után, hogy a meleg féktárcsa ne ragassza rá a betétet. Az is segít, ha a kéziféket nem automatikusan hagyjuk bekapcsolódni, hanem mi magunk döntünk a használatáról.
Összegzés
Az elektromos kézifék kényelmes, de amikor nem működik, nagyon kellemetlenné válhat. A „befagyás” mögött számos ok állhat – mechanikai és elektronikai is –, ezért a házi barkácsmegoldások helyett érdemes szakszerű segítséget kérni. A márkafüggetlen, helyszíni diagnosztikára specializált szolgáltatók gyorsan, roncsolás nélkül képesek megoldani a problémát, és segítenek abban is, hogy az eset ne ismétlődjön meg. A kulcs a megelőzés és a szakszerűség – akár egyetlen gombnyomás mögött is komoly technológia rejtőzik.